Autismus a sociální dovednosti

Zveřejněno 31. prosince 2020


Spojení s dítětem

Od samého začátku, když je dítě hladové, mokré, nepohodlné nebo chce jen pozornost, pláče. Když reagujeme a staráme se o jejich potřeby, učí se, co je potřeba k tomu, aby si nás získali. Když se naše oči setkají s jejich a my se usmíváme, usmívají se zpět. Smějeme se a oni se smějí. Natáhnou se po nás, abychom je drželi. Zvedneme je a obejmeme. Když se začnou plazit a chodit, otočí se zpět, aby se na nás podívali, aby se ujistili, že tam jsme, a pak se vydali o kousek dál. Pro mě je to sociální spojení mezi rodičem a dítětem jako neviditelné lano, které nás spojuje. Čím je dítě starší a zralejší, tím déle lano dosáhne, což mu dává prostor, který potřebují pro zdravé spojení s ostatními, s vědomím, že je ukotven k podpoře, kdykoli je potřeba.

Moje dcera Morgan byla diagnostikována s autismem ve věku 3 a půl roku. Jedním ze značek, které si pamatuji, byla její postupná ztráta radosti, kterou kdysi měla ve spojení s námi. Přestala navazovat oční kontakt. Neiniciovala by interakci. Museli jsme tvrdě pracovat, abychom ji zapojili. Hry a aktivity, které kdysi byly tak zábavné, se změnily v úkoly, které jí udržely pozornost.

Autismus se třepil při každém vláknu toho neviditelného spojení, které jsme měli.

Sociální fungování

Porucha sociálního fungování je ústředním rysem poruchy autistického spektra. Mezi typické deficity sociálních dovedností patří: iniciování interakcí, reakce na zasvěcení druhých, udržování očního kontaktu, sdílení radosti, čtení neverbálních podnětů druhých a zaujetí pohledu jiné osoby.

Sociální dovednosti jsou dovednosti, které používáme ke vzájemné komunikaci a interakci, a to jak verbálně, tak neverbálně, prostřednictvím gest a řeči těla. V padesátých letech se v lékařské komunitě rozšířila teorie, že autismus a schizofrenie byly způsobeny „matkami chladničky“. Obviňovali matky s tím, že jim chybí mateřské teplo, které jejich dítě potřebuje. Představte si vinu, kterou tato vina dostala na rodiče, který dělal vše pro to, aby dosáhl na své dítě. Tato teorie byla již dávno vyvrácena.

Autismus je nyní známý jako neurologická porucha. Má určitý genetický původ i faktory prostředí. Autismus často doprovází úzkost a OCD (obsedantně kompulzivní porucha). Odhaduje se také, že 1/3 jedinců s autismem má záchvaty. Autismus je skryté postižení, protože nevidíte žádné vnější fyzické vlastnosti.

Pokud jste rodič a zoufale se snažíte spojit se svým dítětem, říkám vám to všechno, protože chci, abyste pochopili, že jste toto chování nezpůsobili. Je to zdravotní stav.

Autismus může být pro rodiny velmi izolačním postižením kvůli nedostatečnému porozumění ostatními. Je důležité hledat podporu pro sebe a své členy rodiny z autistické komunity. Plač spolu. Učte se společně. Sdílejte a oslavujte úspěchy svého dítěte. Smích. Dýchat. Dobře se o sebe starejte, psychicky i fyzicky, abyste svému dítěti mohli i nadále pomáhat v jeho osobním maximu.

Pochopení různých perspektiv

Zde je několik informací, které mi pomohly lépe pochopit moji dceru a její perspektivu jako jedince v autistickém spektru. Morgan nemá schopnost porozumět perspektivám jiných lidí. Nechápe, že ostatní lidé mají své vlastní plány, myšlenky, emoce a perspektivy. Předpokládá, že pokud bude šťastná, měl by být šťastný i svět. Tomu se říká „slepota mysli“ ¹. Zároveň očekává, že budete vědět, na co myslí. Nemyslí si, že by ti měla říct, co chce. Protože ví, myslí si, že bys to měl vědět. Další informace o „Teorii mysli“ ¹ vám to lépe porozumí. Autismus zastaví Morgan v přístupu k jejím slovům, když je rozrušená. To, že nejsem schopen číst její myšlenky, způsobuje pro nás oba obrovskou frustraci. Pomohlo mi to pochopit, jak těžké to musí být pro neverbální děti a jejich rodiny. 1

Někdy může být obtížné rozeznat, co je zdravotní postižení a co je staré špatné chování.

Sociální příběhy

Vždycky vyzýváme Morgan, aby byla její nejlepší. Věk a dospělost jí pomohly být pružnější. Jedním z nejlepších nástrojů, které jsme dostali, abychom jí pomohli pochopit vhodné chování, jsou „sociální příběhy“ ². Toto je povídka napsaná v první osobě o konkrétní situaci. Říká, co se stalo. Navrhuje lepší způsob, jak dělat věci, takže bude mít pozitivní výsledek. Morgan se nedávno velmi rozrušila, protože na něco musela čekat. Jednou z věcí, které vždycky po výbuchu říká, je: „Jen jsem se to snažil napravit.“ Na její obranu byl rok 2020 těžkým rokem čekání na nás všechny. Zde je příklad sociálního příběhu, který jsme napsali, abychom jí pomohli čekat na věci vhodným způsobem. Je důležité, aby viděla příběh a četla ho nahlas. Poté dokázala vidět řešení a uklidnit se. 2

Můžu čekat šťastný

Někdy, když musím čekat, jsem smutný.

Každý musí někdy čekat.

Když se rozzlobím a řeknu rozzlobená slova, všichni se naštvou.

Nic nedostanu.

Ale pokud jsem laskavý a pěkně počkám,

Každý je laskavý a pracuje na tom, aby to napravil.

A my jsme šťastní.

Můžu čekat a být šťastný.

Jedním z důvodů, proč sociální příběhy fungují tak dobře, je to, že poskytují jasné řešení konkrétní situace. Pro naše děti může být těžké zobecnit sociální hodiny. Pamatujte, že většina dětí se sociální dovednosti učí přirozeným postupem. Začíná to odpověděným pláčem dítěte. Když děti chodí do školy a hrají si s přáteli, hraje jim tlak vrstevníků pomoc při poznávání toho, jaké chování je přijatelné a co ne.

Jelikož děti v autistickém spektru tyto sociální podněty přirozeně nezachytávají, potřebují tuto zvláštní podporu, aby pochopily, co přátelé očekávají.

Nedávno mě matka osmiletého chlapce požádala o nějaké návrhy, jak pomoci jejímu synovi. Chce přátele, ale je pro něj velmi obtížné hrát, když ostatní nedodržují jeho pravidla. To se vrací k té „slepotě mysli“, kterou jsem zmínil dříve. Nechápe, že jeho přátelé mají své vlastní plány a nápady. Jeho strnulost tlačí přátele pryč. Navrhl jsem společenský příběh, který by mu mohl pomoci poslouchat nápady jeho přátel. To mu dává jasný důvod, aby dal svým přátelům šanci. Doufejme, že mu to pomůže být pružnější, aby mohl začít tkát spojovací lana, která budují vztahy. Zde je příklad, jak může sociální příběh pomoci:

Více než jedna správná cesta

V našem městě je spousta silnic.

Pokud je jedna silnice uzavřena, mohu se vydat jinou cestou, abych se dostal na své oblíbené místo.

Existuje více než jeden správný způsob, jak se tam dostat.

Když se vydám po nových silnicích, uvidím nové věci.

Chci, aby moji přátelé hráli mé hry podle mých pravidel.

Někdy moji přátelé chtějí hrát svou cestou.

Pokud se střídáme, vidím zábavné nové způsoby hraní.

Existuje více než jeden správný způsob hraní.

Sociální dovednosti vyžadují celoživotní učení. Skvělá věc na výuce je, kolik se toho naučíme. Z osobní zkušenosti vám mohu říci, že dojde k chybám. Ale jak by Morgan řekl: „Vždy to můžeme zkusit znovu.“ Společně to můžeme „opravit“.


Související příspěvky


Komentáře k tomuto příspěvku byly uzavřeny.